• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Clima universitário e saúde mental de estudantes universitários

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - MARIANE CONCEICAO VIEIRA.pdf (1.875Mb)
    Date
    2025
    Author
    Vieira, Mariane Conceição
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Resumo: O presente estudo teve como objetivo investigar a relação entre o clima ético universitário e a saúde mental de estudantes universitários. O objetivo geral é analisar a relação entre o clima ético universitário e suas dimensões com a saúde mental, especificamente o bem estar e os indicadores de ansiedade e depressão no contexto acadêmico universitário. A pesquisa adota uma abordagem quantitativa, de caráter transversal, utilizando questionários aplicados online a 413 estudantes de uma universidade pública do Paraná. As análises estatísticas incluíram correlações e regressões para avaliar relações entre variáveis, bem como diferenças em subgrupos sociodemográficos. Os resultados indicam que dimensões como políticas de promoção do bem-estar, percepção de segurança, suporte social e acolhimento à diversidade estão positivamente associadas ao bem-estar e negativamente relacionadas à ansiedade e depressão. Além disso, estudantes de grupos historicamente marginalizados tendem a perceber o clima universitário de forma mais negativa, o que afeta sua saúde mental. A pesquisa contribui ao evidenciar que o fortalecimento do Clima ético universitário pode favorecer a saúde mental da comunidade acadêmica. Políticas institucionais comprometidas com a escuta, equidade, segurança e diversidade são apontadas como estratégias eficazes para promoção do bem-estar e prevenção do adoecimento psíquico no ambiente universitário
     
    Abstract: The relationship between institutional ethical climate and the mental health of university students was investigated. The general objective is to analyze the relationship between the institutional ethical climate and its dimensions with mental health, specifically well being and indicators of anxiety and depression in the academic context. The research adopts a quantitative, cross-sectional approach, using online questionnaires administered to 413 students from a public university in Paraná, Brazil. Statistical analyses included correlations and regressions to assess relationships between variables, as well as differences in sociodemographic subgroups. The results indicate that dimensions such as policies for promoting well-being, perception of safety, social support, and inclusion of diversity are positively associated with well-being and negatively related to anxiety and depression. Furthermore, students from historically marginalized groups tend to perceive the university climate more negatively, which affects their mental health. The study contributes by highlighting that strengthening the Institutional Ethical Climate can promote mental health within the academic community. Institutional policies committed to active listening, equity, safety, and diversity are identified as effective strategies for promoting well-being and preventing psychological distress in the university environment
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/98021
    Collections
    • Dissertações [1035]

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV