• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Protocolos teatrais verbo-visuais : o discurso das crianças em perspectiva Bakhtiniana

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - SILVANA LOPES SALES.pdf (795.6Kb)
    Date
    2017
    Author
    Sales, Silvana Lopes
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Educação
    Bakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich), 1895-1975
    Educação de crianças
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: A presente pesquisa, vinculada ao Laboratório de estudos em Educação, Linguagem e Teatro (ELiTe/CNPq) e à linha de pesquisa Cultura, Escola e Ensino do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFPR), busca compreender os sentidos das aulas de teatro para crianças da educação infantil, a partir da análise de protocolos teatrais verbo-visuais, confeccionados por elas durante uma oficina de teatro em uma escola da rede particular de ensino no município de Curitiba. A fundamentação teórico-metodológica se ancora nos estudos bakhtinianos - Análise Dialógica do Discurso. A pesquisa questiona, a partir da análise dos protocolos elaborados pelas crianças, os sentidos de aula de teatro, compreendendo que, na esfera escolar, os discursos educacionais acabam se sobrepondo à educação estética e às experiências poéticas, especialmente nos primeiros anos da vida escolar. Os principais resultados apontam para a aula de teatro como um evento não dissociado dos processos de escolarização, trazendo à tona sentidos de espaço, professor e estudante. Palavras-chave: Protocolos; verbo-visualidade; Educação Infantil; Bakhtin.
     
    Abstract: The present research, linked to the Laboratory of Studies in Education, Language andTheater (ELiTe / CNPq) and the research line Culture, School and Education of the Graduate Program in Education (UFPR), seeks to understand the meanings of theater classes for Children from early childhood education, based on the analysis of verbal and visual theatrical protocols, made by them during a theater workshop at a private school in the city of Curitiba. The theoretical-methodological foundation is anchored in theBakhtinianstudies - Dialogical Discourse Analysis. The research questions, from the analysis of the protocols elaborated by the children, the meanings of theater class, understanding that in the school sphere, educational discourses end up overlapping aesthetic education and poetic experiences, especially in the first years of school life. The main results point to the theater class as an event not dissociated from the processes of schooling, bringing to the surface senses of space, teacher and student. Keywords: Protocols; Verb-visuality; Childeducation; Bakhtin.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/47893
    Collections
    • Dissertações [735]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV