• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Teses
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Teses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Retomadas criativas de Kléos no início da filosofia grega : Xenófanes e Heráclito na crítica a Hesíodo

    Thumbnail
    View/Open
    R - T - JULIANO SAMWAYS PETROSKI.pdf (2.251Mb)
    Date
    2018
    Author
    Petroski, Juliano Samways, 1978-
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Resumo: O principal objetivo desta tese é demonstrar um espaço de contato, ainda pouco estudado na transição da poesia épica para os argumentos dos primeiros filósofos, entre diferentes concepções do ????? (glória-fama-renome). Tanto alguns poetas quanto alguns pensadores buscaram essa fama que primeiramente parece ter eclodido na cultura grega através dos personagens homéricos, mas que se propagou como objeto conceitual de alguns autores antigos. Nesta demonstração que a tese procura desvendar, Hesíodo é um componente crucial, pois este poeta é colocado como uma voz autoral a ser teoricamente superada por Xenófanes e Heráclito, estes que também utilizarão essa crítica a Hesíodo para construir seu próprio ?????. Para demonstrar tais aspectos esta tese iniciará o estudo do ????? presente na poesia homérica, demonstrará a necessidade do poeta de buscar a fama e a necessidade de Hesíodo também fazê-lo. Finalmente, na repetição e crítica teórica de Hesíodo por Xenófanes e Heráclito, de observarmos duas retomadas criativas do ????? feitas por esses filósofos. Palavras-Chave: ?????, Hesíodo, Heráclito, Xenófanes pré-socráticos, repetição.
     
    Abstract: The main objective of this thesis is to demonstrate a space of contact, still barely studied, in the transition from epic poetry to the arguments of the first philosophers, between different conceptions of ????? (glory-fame-renown). Both some poets and some thinkers sought this fame that seems to have hatched first in Greek culture through the Homeric characters, but which also spread as a conceptual object of some ancient authors. In this demonstration that the thesis undertakes to unveil, Hesiod is a crucial component, for this poet is placed as an voice to be theoretically surpassed by Xenophanes and Heraclitus, who will also use this criticism of authorial Hesiod to construct their own ?????. To demonstrate such aspects, this thesis will begin the study of ????? present in Homeric poetry, demonstrate the poet's need to seek fame and the need for Hesiod to do so too. Finally, in the repetition and theoretical criticism of Hesiod by Xenophanes and Heraclitus we will observe two creative revivals of ????? on the part of these philosophers. Keyword: ?????, Hesíod, Heraclitus, Xenophanes, presocratic, repetition.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/56908
    Collections
    • Teses [230]

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV