• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Prosa de ficção : por uma historiografia do ensaio

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - JOSOEL KOVALSKI.pdf (1.574Mb)
    Date
    2013
    Author
    Kovalski, Josoel
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Resumo: Essa dissertação procura abordar a escrita crítica da ensaísta Lucia Miguel Pereira. Para isso procura-se uma reavaliação do papel do crítico literário no Brasil, principalmente na primeira metade do século XX, época em que os escritores ensaístas se configuraram como intérpretes tanto de questões culturais quanto de uma crítica de literatura sistematizada. A crítica literária e sua sedimentação como sistema será vista historicamente, buscando dar ênfase às disputas entre os intelectuais católicos e as produções materialistas que marcaram o pensamento cultural entre as duas grandes guerras. A época abordada com seus conflitos sociais, políticos e culturais agiu de maneira determinante nas opções críticas dos chamados "intérpretes do Brasil", portanto propor uma leitura da ensaística da escritora carioca à luz de sua formação e diálogos com seus pares é o objetivo desse trabalho. Procuramos ainda alinhavar a formação crítica de Lucia Miguel Pereira com vistas tanto a seus ensaios periódicos quanto a criação, recepção e crítica de sua história da literatura, Prosa de Ficção, procurando demonstrar como essa historiografia perfaz um procedimento ensaístico de composição, com métodos e procedimentos analíticos cabíveis mesmo a uma escritura calcada na subjetividade como um dos fatores preponderantes. Palavras-chave: Crítica literária, práxis, ensaio, historiografia.
     
    Abstract: This text intends to approach the critical writing of essayist Lucia Miguel Pereira. To this demand is a reassessment of the role of literary critic in Brazil, especially in the first half of the twentieth century, a time when writers were shaped essayists as interpreters of both cultural issues as a systematic critical literature. Literary criticism and its sedimentation system as will be seen historically, trying to emphasize the disputes among Catholic intellectuals and materialistic productions that marked the cultural thinking between the two world wars. The time approached with their social conflicts, political and cultural acted critical factor in the choices of so-called "interpreters of Brazil" therefore propose a reading of the essay writer carioca in light of his training and dialogues with their peers is the goal of this work. We also seek to baste the formation of critical Lucia Miguel Pereira overlooking both their periodic tests as the creation, reception and criticism of his history of literature, Prosa de Ficção, trying to demonstrate how this procedure essayistic historiography makes a composition with methods and procedures analytical applicable even to a subjectivity grounded in scripture as one of the important factors. Key words: Literary criticism, praxis, essay, historiography.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/41523
    Collections
    • Dissertações [414]

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV