• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Políticas educacionais para estudantes com altas habilidades/superdotação : um estudo sobre a transversalidade

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - ANA CAROLINA CYRINO PESSOA MARTELLI.pdf (1.709Mb)
    Date
    2017
    Author
    Martelli, Ana Carolina Cyrino Pessoa
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Educação
    Planejamento político - Educação
    Superdotados - Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: Esta pesquisa dispõe sobre a transversalidade/continuidade das políticas públicas destinadas aos estudantes que possuem altas habilidades/superdotação. O objetivo principal foi o de identificar se o fluxo das políticas inclusivas destinadas a este alunado é contínuo e automático nas diferentes etapas/níveis de ensino, ou se há interrupção no atendimento das necessidades educacionais especializadas destes estudantes. Para o estudo, foi utilizada uma abordagem metodológica qualitativa, com enfoque na pesquisa documental e na análise descritiva analítica de entrevistas. Foram investigados os documentos referentes às políticas públicas dos níveis municipal de Curitiba, estadual do Paraná e nacional. Também foram realizadas entrevistas semiestruturadas com catorze sujeitos de pesquisa, distribuídos entre estudantes da Universidade Federal do Paraná que possuem altas habilidades/superdotação e professores do município de Curitiba e do estado do Paraná que atuam com atendimento a estudantes superdotados. Os dados de pesquisa apontaram uma ruptura da continuidade da oferta de atendimento especializado destinado a estes estudantes. Foi constatado, ademais, um grande engajamento dos profissionais que atuam na área nas diferentes etapas/níveis de ensino, em especial quanto à sua formação continuada e à troca de informações e de experiências.
     
    Abstract: This research deals with the transversality / continuity of public policies aimed to students who have high abilities / giftedness. The main objective was to identify if the flow of inclusive policies for this student is continuous and automatic in the different stages of education or if there is a disruption in the attendance of the specialized educational needs of these students. For the study, a qualitative methodological approach was used, focusing on documentary research and analytical descriptive analysis of interviews. The documents related to the public policies of Curitiba, state of Paraná and national level were investigated. We also conducted semi-structured interviews with fourteen research subjects, distributed among students from the Federal University of Paraná who have high abilities / giftedness and teachers from the city of Curitiba and the state of Paraná who work with attendance for gifted students. The research data pointed to a rupture in the continuity of the offer of specialized attendance for these students. It was also observed a great commitment of the professionals who work in the area in the different stages / levels of education, in particular as to their continuing education and the exchange of information and experiences.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/47377
    Collections
    • Dissertações [735]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV