• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016025P6 Programa de Pós-Graduação em Administração
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016025P6 Programa de Pós-Graduação em Administração
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A identificação dos indivíduos com a cultura organizacional e o desejo de permanecer na empresa

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - JULLY FABIOLA NUNES ROGGE.pdf (1.338Mb)
    Date
    2016
    Author
    Rogge, Jully Fabiola Nunes
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Administração
    Cultura organizacional
    Administração de pessoal
    Emprego
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: A valorização do conhecimento tácito, a compreensão das dimensões intersubjetivas e as abordagens contemporâneas da gestão de pessoas nas organizações são perspectivas que reforçam a importância da retenção dos indivíduos nas empresas. Contudo, e se a questão não for a retenção, mas as condições para que as pessoas escolham ficar? Disto surgiu o interesse em compreender como a cultura organizacional, mediante a identificação dos indivíduos com as organizações, abriga condições capazes de despertar o desejo de sua permanência em determinado contexto organizacional. Para tanto, se utilizou como estratégia de pesquisa o estudo de casos múltiplo, mediante entrevistas e análise documental, com corte temporal transversal e aproximação longitudinal. As análises em cinco organizações mostraram que a identificação das pessoas com os traços culturais da organização parece ser fator decisivo para que elas queiram permanecer na empresa. Porém, não existe fórmula prescritiva uma vez que a influência se dá pela identificação dos indivíduos com os elementos da cultura, construída na dimensão intersubjetiva. Palavras chave: cultura organizacional, identificação, retenção de pessoas, desejo de permanecer
     
    Abstract: The appreciation of the tacit knowledge, understanding inter-subjective dimensions and contemporary approaches to the management of people in organizations are perspectives that reinforce the importance of retention of individuals in enterprises. However, what if the issue is not retention, but the conditions for people to choose to stay? This became interested in understanding how organizational culture by identifying individuals, housing conditions capable of awakening the desire for permanence of people in a particular organizational context. Therefore, it uses as a research strategy the study of multiple cases, through structured interviews and documentary analysis, crosstemporal cutting and longitudinal approach. The analyzes in five companies showed that the identification of people with the organization of cultural characteristics seem to be decisive factor for them to want to stay in the company. However, there is no prescriptive formula once the influence is by identifying individuals with the elements of culture, built on the subjective dimension. Keywords: organizational culture, identification, retention of people, desire to stay
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/42390
    Collections
    • Dissertações [459]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV