Ensino religioso e religiões de matrizes africanas na rede estadual de educação do Paraná : formação e práticas pedagógicas de professoras e professores
Resumo
Resumo: A presente pesquisa aborda o tema da formação e atuação de docentes que lecionam ensino religioso na rede estadual de educação do Paraná no município de Colombo. O objetivo principal é analisar as perspectivas didáticas de cinco docentes sobre Religiões de Matrizes Africana capturadas por meio de conversas, bem como, a minha própria experiência como docente, pesquisadora e pertencente a Religião de Matrizes Africana. A pesquisa está inserida no âmbito dos estudos culturais, fundamentandose na produção acadêmica sobre educação das relações étnico-raciais. Adoto uma abordagem metodológica qualitativa, com base na perspectiva da etnopesquisa, em conjunto com a metodologia de análise de dados Moju-Mó - Análise Crítica de Narrativas e Atribuição de Sentidos (ACNAS), criada pelo grupo de pesquisa e estudos ErêYá, em diálogo com o Feminismo Negro e perspectivas afro-diaspóricas. É composta por três fases distintas para a análise e interpretação de dados: Tatear, Marcar e Transmudar. Esta tese é forjada, por meio de um movimento de sankofar, que remete à reconexão com o passado e à aliança com as mais velhas: tanto as/os que vieram antes no meio acadêmico, tais como: Santos (2010), Nogueira (2020), Botelho (2020), Franco (2016), Dias (2020), Souza (2016), Battistelli (2022), Carneiro (2023), Gomes (2017), Junqueira (2002), hooks (2017) quanto as/os que são originárias/os dos terreiros yás e babás. Os saberes de povos de axé, itans, orixás e imagens tecem essa escrita. Os resultados obtidos nesta pesquisa indicam que as práticas pedagógicas vigentes no ensino religioso no estado do Paraná visam a promoção do respeito a diversidade religiosa. Isso se manifesta por meio de estratégias que incluem associações, assimilações e a prática de sincretismo entre as Religiões de Matrizes Africana e o Cristianismo. Entretanto, observa-se que, apesar destes esforços, a implementação de um trabalho educativo que enfatize as relações étnico-raciais e a valorização da cultura religiosa de Matrizes Africana ainda não realiza de forma aprofundada. Uma das razões identificadas para esta lacuna reside na insuficiência de formação específica destinada aos docentes que atuam com este componente curricular. Esta ausência de formação produz superficialidade na abordagem dos conteúdos relativos as Religiões de Matrizes Africana, indicando a necessidade de programas de formação consistentes e com maior densidade de maneira que prepare os e as profissionais a ministrarem conhecimentos que promovam a valorização da diversidade religiosa incluindo as Religiões de Matrizes Africana e o combate ao racismo religioso. Abstract: The research addresses the formation and performance of teachers who teach religious education in the Paraná state education network in the municipality of Colombo. The main objective is to analyze the didactic perspectives of six teachers on African-derived religions. Such perspectives were obtained through conversations with these six professionals and were also analyzed through my own experience as a teacher, researcher, and member of an African-derived religion. The research is placed within the scope of cultural studies and examines academic production on education of ethnic-racial relations. For data analysis, a qualitative methodological approach was adopted, based on the perspective of ethno-research, together with the Moju-Mó data analysis methodology. This methodology deals with the Critical Analysis of Narratives and Attribution of Meanings, created by the research and study group ErêYá, in dialogue with Black Feminism and Afro-diasporic perspectives. For the analysis and interpretation of data, the methodology was divided into three distinct phases: Touching, Marking, and Transmuting. Touching is the initial phase of approaching data and involves activities such as handling, reading, and actively listening to connect with the data. Marking is when the researcher sharpens their senses to identify significant elements in the data and involves the detection of phrases, words, expressions, or silence that may be important clues. Transmuting is the final phase. In this stage, the researcher's marks and impressions are connected with the contributions of theorists and scholars, in a process of articulation and interpretation. This thesis was elaborated through a movement of sankofar, which refers to reconnecting with the past and the elders, both those who came before in academia and those originating from the yas and babas "terreiros". The authors researched are: Santos (2010), Nogueira (2020), Botelho (2020), Franco (2016), Dias (2020), Souza (2016), Battistelli (2022), Carneiro (2023), Gomes (2017), Junqueira (2002), hooks (2017). The knowledge of peoples of axé, itans, orixás, and images underpins this writing. The results obtained in this research indicate that the pedagogical practices in religious education in the state of Paraná aim to promote respect and religious diversity. This is manifested through strategies that include associations, assimilations, and the practice of syncretism between African-derived religions and Christianity. However, it was observed that, despite efforts, the implementation of an educational work that emphasizes ethnicracial relations and the valorization of African-derived religious culture is not yet carried out in depth. One of the identified reasons for this failure is the insufficient specific training of teachers who work with this curricular component. This lack of training results in superficiality in the approach to content related to African-derived religions, indicating the need for consistent and denser training programs. The goal of this training would be to prepare professionals to impart knowledge that promotes the valorization of religious diversity, including teaching about African-derived religions and combating religious racism.
Collections
- Teses [460]