• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016080P7 Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016080P7 Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A educação e as configurações na periferia urbana

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - PATRICIA CELLI DA SILVA RIBEIRO.pdf (25.17Mb)
    Date
    2019
    Author
    Ribeiro, Patricia Celli da Silva, 1974-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Educação e Estado
    Educação infantil
    Escolas publicas
    Crianças - Aspectos sociais
    Periferias urbanas
    Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: A presente pesquisa tem como objetivo central compreender as configurações das infâncias, de crianças que vivem em um bairro popular, que frequentam uma escola pública da cidade de Curitiba. Esse procedimento pode auxiliar na construção de novas perspectivas teóricas que permitam desenvolver projetos educativos congruentes com a realidade dessas crianças. O desenvolvimento desta pesquisa realizará reflexões e análises, ancoradas principalmente na sociologia configuracional de Norbert Elias. A pesquisa pautada na metodologia processual configuracional de Elias, permite considerar a infância na contemporaneidade, à luz do significado de sociedade e indivíduos interdependentes. Intencionamos visualizar as infâncias e crianças a partir de interdependência, configuradas através de inúmeras cadeias invisíveis de relacionamentos. Dentre os elementos que configuram as infâncias, temos: a) os valores e a moral; (b) o medo; (c) governamento e poder. A investigação demonstrou que os sentidos atribuídos às crianças, em diferentes contextos, têm implicações civilizatórias, sendo profícuas as investigações que consideram as crianças a partir das suas cadeias de interdependências nas considerações, pretende-se delinear desafios e possibilidades desta investigação. sendo que, este trabalho, trará contribuições para área da educação por indicar referências e subsidiar as reflexões que consideram a ação das crianças num contexto de relações sociais processuais, interdependentes, e dinâmicas.
     
    Abstract: The present research had as its central objective to understand the childhood configurations of children who live in a popular neighborhood, who attend a public school in the city of curitiba. This procedure can help in the construction of new theoretical perspectives, which allow the development of educational projects that are consistent with the reality of these children. The development of this research carried out reflections and analyzes, anchored mainly in norbert elias's configurational sociology. The research based on the configurational procedural methodology of elias, allows considering childhood in contemporary times, in the light of the meaning of society and interdependent individuals, admitting to viewing infants and children from interdependencies configured through innumerable invisible chains of relationships. The data analysis indicated, among the elements that configure childhoods, a) values and morals; (b) fear; (c) governance and power. Research has shown that the meanings attributed to children, in different contexts, have civilizing implications, and the investigations that consider children from their chains of interdependencies are fruitful. The dialogues between what circulates in the figures must be considered when thinking about the school reality, which needs to establish a dialogue with the multiple experiences that the child lives; the child can be understood from its plural processes, related to interdependence networks, which implies an image of a child that is unique and also co-determined, heterogeneous and can be recognized and respected in the school space. The school must recognize this child who is not ideal, but real and who lives in tensions and power relations.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/73928
    Collections
    • Dissertações [161]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV