Experienciando a educação ambiental em Antonina, litoral norte do Paraná
Resumo
Resumo: Este trabalho de natureza descritiva relata uma experiência profissional vivenciada no âmbito do licenciamento ambiental federal durante os anos de 2021 e 2023, a partir do planejamento e execução do Plano de Trabalho do subprograma de Educação Ambiental, realizado como linha de atuação do Programa de Recuperação de APPs Degradadas (PRAD) para a Área de Proteção Ambiental (APA) de Guaraqueçaba em Antonina, litoral norte do Paraná. Os registros dessa trajetória foram realizados tendo como referência a descrição técnica de dois objetivos específicos: a implantação de Sistemas Agroflorestais pedagógicos em espaços educadores formais e a construção de um jogo educativo digital. Os mediadores (as) sociais deste processo de ensino-aprendizagem foram as comunidades escolares de dez espaços educadores formais da cidade e dois do campo, co-responsáveis por implantar doze agroecossistemas educativos. De outra maneira, o material educativo digital foi pensado e elaborado pela equipe técnica do Programa, tendo como referência os seguintes temas geradores: sistemas ambientais, história ambiental da Mata Atlântica, litoral do Paraná, Agricultura Familiar e Sistemas Agroflorestais em Antonina. As análises e reflexões finais estão direcionadas às confluências e encruzilhadas entre a Educação Ambiental e a Agroecologia, de modo que se conclui com as potencialidades político-pedagógicas que surgem a partir da "agroecologização" da Educação Ambiental. Abstract: This descriptive work reports on a professional experience within the scope of federal environmental licensing during the years 2021 and 2023, based on the theoretical and methodological construction as well as the execution of the Work Plan of the Environmental Education subprogram, carried out as part of the Program for the Recovery of Degraded Riparian Areas (PRAD) for the Guaraqueçaba Environmental Protection Area (APA) in Antonina, northern coast of Paraná. The records of this trajectory were made with reference to the articulation of two specific objectives: the implementation of Pedagogical Agroforestry Systems in formal educational spaces and the development of a digital educational game. The protagonists of this teaching-learning process were the school communities of 10 schools in the city and 2 rural schools. For this purpose, 12 participatory school environmental education diagnostics were carried out, involving 158 students, and 12 pedagogical agroforests were implemented, agroforesting 1,761.52 m² with 195 seedlings of forest species. In the same direction, the digital ecopedagogical material was gamified, based on the socio-environmental, interdisciplinary, and multimodal perspective. Thus, the following generative themes were defined for this virtual environment: environmental systems (biotic and abiotic); environmental history of the Atlantic Forest; Paraná coast; Family Farming and Agroforestry Systems in Antonina - in order to viabilize, critically and contextually, the path taken and the results of the actions linked to this professional journey. The final analyses and reflections are directed towards the intersections between Environmental Education and Agroecology, concluding with the need to "agroecologize" Environmental Education for the transition to sustainable schools.