• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016055P2 Programa de Pós-Graduação em Música
    • Teses
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016055P2 Programa de Pós-Graduação em Música
    • Teses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Imitare la voce humana : aspectos expressivos do violino no século XVI e início do século XVII

    Thumbnail
    View/Open
    R - T - ATLI ELLENDERSEN.pdf (4.497Mb)
    Date
    2019
    Author
    Ellendersen, Atli, 1959-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Violino - Itália
    Música italiana
    Música
    Voz
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Tese Digital
    Abstract
    Resumo: Nesta pesquisa estudamos as profundas reflexões teóricas a respeito da música efetuadas na Itália no entorno do século XVI. As consequências dos pensamentos revolucionários desta época são fundamentais para o rumo que toma o fazer musical a partir do século XVII, tanto na composição como na performance. As novas ideias e a consciente busca por uma música emocionalmente envolvente - em outras palavras, expressiva - foram fundadoras para a música instrumental, em especial para o violino. As redescobertas renascentistas de teorias da retórica da Antiguidade tiveram importância determinante para a sequência da história da música. O conceito retórico de varietas foi um meio para a elaboração de recursos instrumentais a fim de dar suporte para o texto - recomendação insistente e ubíqua a partir da segunda metade do século XVI. Graças ao exame aprofundado sobre a expertise dos músicos e a atividade exercida pelos primeiros violinistas, pudemos compreender o princípio essencial da imitação da voz pelos instrumentos. Finalmente, à luz das teorias estudadas das práticas de interpretação, como a forte tradição de ornamentação, descrevemos o caráter das primeiras obras escritas no stile moderno no início do século XVII. Constatamos assim que na intensa e consciente busca por uma música expressiva, o violino - e os violinistas - tiveram papel fundamental, cumprindo plenamente a função de muovere l'affetto dell'animo. Palavras-chave: Violino. Expressividade. Retórica. Varietas. Renascença.
     
    Abstract: In this research the profound theoretical reflections about music in the beginning of Early Modern Italy are investigated. The consequences of the revolutionary thoughts of this period are fundamental for the direction of music making from the Seventeenth Century onwards, in composition as well as performance. New ideas and the conscious pursuit of emotionally engaging music - in other words, expressive music - were fundamental to instrumental music, especially to the violin. The Renaissance rediscovery of rhetorical theories of Antiquity played a key role for the future of the history of music. The rhetorical concept of varietas was a crucial means in the elaboration of instrumental devices in order to give support to the text - an insistent and ubiquitous recommendation from the second half of the sixteenth century. Thanks to the in-depth examination of the musicians' expertise and the activity of the first violinists, we were able to understand the essential principle of imitation of the voice by instruments. Finally, in the light of the studied theories of performance practices, such as the strong tradition of ornamentation, the character of the first works written in the stile moderno in the early Seventeenth Century is described. Thus, it was verified that in the intense and conscious search for expressive music, the violin - and the violinists - played a fundamental role, fully fulfilling the purpose of muovere l'affetto dell'animo. Keywords: Violin. Expressiveness. Rhetoric. Varietas. Renaissance.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/65717
    Collections
    • Teses [33]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV