• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016009P0 Programa de Pós-Graduação em História
    • Teses
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016009P0 Programa de Pós-Graduação em História
    • Teses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Paranismo : arte, ideologia e relaçoes sociais no Paraná : 1853 - 1953

    Thumbnail
    View/Open
    R - T - GERALDO LEAO VEIGA DE CAMARGO.pdf (5.578Mb)
    Date
    2007
    Author
    Camargo, Geraldo Leão Veiga de
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Teses - História
    Artes - Paraná
    Paraná - História
    História
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Tese
    Abstract
    Resumo: Com a Emancipação do Paraná em 1853, suas elites buscam definir as características simbólicas da nova Província. Intelectuais vindos das famílias estabelecidas elaboram suas idéias e artistas plásticos, descendentes de imigrantes de formação profissionalizante, sua apresentação visual, e, ao mesmo tempo, sua interpretação das formas modernas em arte. Neste contexto, em 1927, é definida a noção de Paranismo. Nessas trocas enxergamos contratos não escritos em que agentes de diferentes estratos sociais se relacionam para benefício mútuo. A partir daí, vemos no cenário paranaense uma produção ligada às formas das artes decorativas e a um paisagismo de teor simbolista, em que a imagem do pinheiro paranaense e do pinhão passam a ser o assunto dominante. Palavras-chave: Paranismo; arte; raça; relações sociais; nacionalismo; modernidade.
     
    Abstract: After the Emancipation of Paraná, in 1853, the local elites struggled to define the symbolic characteristics of the new Province. Intellectuals from established families elaborated the ideas and artists of immigrant origins and technical education constructed their visual representation, and, at the same time, their interpretation of modern forms in art. In this context, in 1927, the notion of Paranismo was defined. In these social exchanges we can see non written contracts and agents of different social status dealing for mutual benefit. From this point on, we see in Paraná artistic scene a production connected to the decorative arts and to landscapes of Symbolistic flavor, where the image of the Pine from Paraná (araucaria angustifolia) and the pinhão (its nut) became the dominant subject. Key-words: Paranismo; art; race; social relations; nationalism; modernity.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/46372
    Collections
    • Teses [131]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV