• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016027P9 Programa de Pós-Graduação em Antropologia e Arqueologia
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016027P9 Programa de Pós-Graduação em Antropologia e Arqueologia
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A coleção asiática do Museu Oscar Niemeyer : trajetória e agência

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - RICARDO FREIRE.pdf (5.254Mb)
    Date
    2024
    Author
    Freire, Ricardo
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Resumo: A chegada da Coleção Asiática ao Museu Oscar Niemeyer, em Curitiba, em 2018, após doação do embaixador Fausto Godoy, suscitou indagações relativas à natureza do objeto artístico e sobre classificação. Esta pesquisa objetiva o conhecimento e análise dessa coleção levando em consideração a teoria da agência social da arte proposta pelo antropólogo Alfred Gell. Para isso, a coleção como um todo foi identificada como um índice e, a partir daí, foram exploradas as agências a ele indexadas, isto é, a agência do artista, que nesse caso é o próprio colecionador, o que ocasionou um estudo sobre a sua biografia e motivações; a agência do índice, que proporcionou uma análise sobre a formação e a trajetória da coleção; agência do destinatário, que nesse caso é o público de museu, e a agência do protótipo, a partir do qual foi possível identificar qual é a ideia de Ásia por trás da coleção.
     
    Abstract: The arrival of the Asian Collection at the Oscar Niemeyer Museum in Curitiba in 2018, after the donation by Ambassador Fausto Godoy, raised questions regarding the nature of the artistic object and its classification. This research aims to understand and analyze this collection, taking into account the theory of the social agency of art proposed by anthropologist Alfred Gell. To this end, the collection as a whole was identified as an index and, from there, the agencies indexed to it were explored, that is, the agency of the artist, who in this case is the collector himself, which led to a study of his biography and motivations; the agency of the index, which provided an analysis of the formation and trajectory of the collection; the agency of the recipient, who in this case is the museum public; and the agency of the prototype, from which it was possible to identify the idea of Asia behind the collection.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/94463
    Collections
    • Dissertações [69]

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV