• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Esteriótipos culturais no ensino/aprendizagem de portugues para estrangeiros

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - CARLA ANETE BERWIG.pdf (402.3Kb)
    Date
    2004
    Author
    Berwig, Carla Anéte
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Resumo: Este trabalho tem o objetivo de mostrar os resultados de um estudo empírico realizado com turmas de português para estrangeiros em dois contextos formais de ensino de Curitiba-PR: Celin (Centro de Línguas da Universidade Federal do Paraná) e Cefet-PR (Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná). A intenção da pesquisa foi detectar a presença de estereótipos em relação aos brasileiros e crenças a respeito da aprendizagem de português nos alunos das referidas turmas. Os instrumentos utilizados foram um questionário e uma carta. O estudo é baseado em outro similar desenvolvido por Coleman (1998) com alunos das Ilhas Britânicas aprendizes de língua estrangeira (alemão, russo, francês e espanhol) em situação de imersão nos países da língua alvo. Os pressupostos teóricos que norteiam o presente trabalho enfatizam a relação intrínseca entre cultura e linguagem e a importância do desenvolvimento da competência intercultural do aprendiz de língua estrangeira, que supõe que o aluno se desvencilie dos preconceitos e estereótipos em relação à cultura alvo, porque estes funcionam como verdadeiras "ciladas" a impedir a comunicação intercultural eficaz.
     
    Abstract: The present work aims at showing the results of an empirical study on Portuguese classes to foreign students in two different formal education contexts, in Curitiba-PR: Celin (Paraná Federal University Language Center) and Cefet-PR (Paraná Federal Technological Education canter). The research objective was to find out if those students stereotyped Brazilians and what were their beliefs about Portuguese learning. The research tools were a questionnaire and a letter. This study is also based on a similar study by Coleman (1998) involving foreign language (German, Russian, French and Spanish) students attending immersion courses. The theoretical presuppositions guiding this work emphasize the intrinsic relationship between culture and language, as well as how important it is for a FLS student to develop intercultural skills. Such skills help students to get rid of prejudices and stereotypes that work as virtual "traps" impairing an efficient intercultural communication.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/33092
    Collections
    • Teses & Dissertações [10499]

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2022  LYRASIS
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV