An Analysis of segmental features of pronunciation among first year undergraduate students of english at the Federal University of Paraná
Resumo
Abstract : The aim of this research is to make an analysis of the segmental features of pronunciation among first year undergraduate students of English at the Federal University of Paraná. We have chosen this group in order to detect what their main problems are, those involving vowels, consonants(aspiration of the plosives /p.t.k./). This research involves a study of the phonology of the English language compared with the phonology of the Portuguese language. We have chosen a text from "Practice and Progress" by L.C. Alexander, for pre-intermediate students . (p.53) ; which was recorded by the students and by a native speaker at the language laboratory. After the recordings, we made a broad phonetic transcription of it. Then, we compared the native-speaker's transcription with the students' in order to find out the main problematic areas. After quantifying the errors, we started thé classification of the errors according to linguistic and psycholinguistic. perspectives. We have included in this research not only a review of the literature on the factors which affect pronunciation but also a review on error analysis. Having found the main areas of error involving the first year undergraduate students of English, it is our aim to suggest a few teaching strategies to cope with the students' problems in order to minimize them and make it possible for this group to leave the University with a better standard of English pronunciation. Resumo : Este trabalho tem como objetivo analisar as características segmentais de pronúncia dos alunos do 19 ano de Graduação em inglês da Universidade Federal do Paraná, (1981) . Estas características se referem ã pronúncia de vogais e consoantes, (aspiração das plosivas /p,t,k/). Esta pesquisa abrange um estudo comparativo das fonologías da língua inglesa e portuguesa. Escolhido o texto do livro "Practice and Progress" de L.G. Alexander para alunos intermediários /p.53) passamos para a gravação do mesmo pelos alunos no laboratório de língua, individualmente. Após a gravação do mesmo texto por um falante nativo, partimos para a fase de transcrição fonética. Comparando a transcrição fonética feita dos alunos com a do falante nativo pudemos observar quais os erros que ocorreram com maior freqüência. Feita a quantificação dos erros, a nova fase foi a discussão dos resultados em duas perspectivas: lingüística e psicolinguística. Incluímos também neste trabalho uma revisão bibliográfica dos fatores que afetam a pronúncia, como também uma revisão da classificação de erros. Concluímos que tendo encontrado as áreas que apresentam maiores dificuldades para os alunos do 19 ano achamos importante a sugestão de estratégias de ensino para minimizar estes erros dando aos alunos a oportunidade de, ao deixarem a Universidade apresentarem um melhor nível no que se refere à pronúncia da língua inglesa.
Collections
- Teses & Dissertações [10016]