English for specific purposes and the use of a specialist-informant : reading soil science journal articles
Resumo
Abstract: The teaching of highly specialized prose is often troublesome to a language teacher who is not trained in the subject-matter. To approach this pegagogical problem, it has been suggested that teachers should explore the feasibility of using a subject-matter specialist to assist them in reading this type of writing. Following that suggestion, the present study attempts to respond to a particular situation observed with the graduate students in the area of Soil Science at Universidade Federal do Parana. It examines four journal articles in the field of Soil Science in the light of (i) what the language teacher needs to know in order to understand the pieces, and (ii) what the subject-matter specialist brings to the successful reading of these materials. The results obtained reveal that relevant and valuable information can be gained and applied by the language teacher through this methodology. In addition to that, it stands as a useful means of providing the teacher with a certain confidence in the target subject-matter, a step which can result in more meaningful instruction. Resumo: O ensino de textos te'cnicos altamente especializados e muitas vezes, problemático para o professor não versado na área técnica. Tendo em vista esta dificuldade, pesquisadores tem sugerido que o professor utilize informantes especialistas na área técnica afim de assisti-lo na compreensão destes textos. O.presente estudo se propõe a seguir esta sugestão, na tentativa de abordar uma situação vivenciada pelos mestrandos da área de Ciência do Solo na Universidade Federal do Parana'. Quatro artigos científicos na área de Ciência do Solo são estudados com base (i) no conhecimento que o professor de Inglês precisa adquirir para entender estes artigos e (ii) no tipo de informação que o informante especialista na área recorre na busca de uma compreensão bem sucedida dos artigos. Os resultados obtidos revelam que uma quantidade significativa de informação pertinente a área técnica podem ser obtidos e aplicados, se necessário, na sala de aula. Além disso, constata -se que a metodologia empregada pode funcionar para o professor como um fator estimulador de motivação e confiança em relação à área técnica - aspectos altamente desejáveis na criaçao de um ambiente de ensino positivo.
Collections
- Teses & Dissertações [10146]