• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Medidas cognitivas para o ensino de conceitos visuais com sistemas tutores inteligentes

    Thumbnail
    View/Open
    D - PIMENTEL, ANDREY RICARDO.pdf (9.477Mb)
    Date
    1997
    Author
    Pimentel, Andrey Ricardo, 1965-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Teses
    Ciencia cognitiva
    Sistemas tutoriais inteligentes
    Ensino auxiliado por computador
    Metodos acelerados do ensino
    Ciencia da Computação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Este trabalho apresenta um conjunto de medidas para descrever cognitivamente a base de imagens radiológicas do sistema RUI [Dir93], visando possibilitar uma escolha adequada da próxima imagem a ser trabalhada com o aprendiz. Isto visa minimizar o tempo de aprendizado e possibilitar a utilização de diversas estratégias pedagógicas. Faz-se uma revisão sobre o ensino de conceitos, particularmente sobre o ensino de conceitos visuais, tanto da maneira convencional como através de sistemas computacionais, passando por ambientes de autoria. Apresenta-se um estudo de caso realizado para exemplificar a utilização das medidas cognitivas no ensino de diagnóstico em tomografias computadorizadas de tumores cerebrais. Descreve-se uma ferramenta para a utilização das medidas cognitivas, chamada Sequence, integrada ao sistema RUI. Faz-se, também algumas considerações e avaliações sobre a utilização de medidas cognitivas por sistema tutor inteligente (ITS) e a aplicabilidade de tais medidas ao ensino de uma classe significativamente diferente de domínios.
     
    This work presents a set of measures for describing cognitively the radiological image database of the RUI system [Dir93] to allow an adequate choice of the next image to be presented to the learner. The goal is to minimize the learning time and to permit the implementation of a wider variety of pedagogic strategies. The literature on concept teaching is reviewed, particularly on visual concept tutoring, concerning both the traditional and computer-based lines. Authoring environments are also surveyed. A case study to exemplify the teaching of brain tumor diagnosis through CT-scans is presented. An implemented software tool, called Sequence, that supports the authoring process using cognitive measures is described, focusing on its integration to the RUI environment. Discussions about the use of cognitive measures in ITS for a range of visual domains is raised, as well as the applicability of such measures in a significantly different class of domains.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/25442
    Collections
    • Teses & Dissertações [7081]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV