• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A invenção das brincadeiras : um estudo sobre a produção das culturas infantis nos recreios de escolas em Curitiba

    Thumbnail
    View/Open
    Dissertacao final.pdf (4.507Mb)
    Date
    2010
    Author
    Spréa, Nélio Eduardo
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Dissertações - Educação
    Brincadeiras
    Educação de crianças
    Homens - Socializaçao
    Crianças - Desenvolvimento
    Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: O presente estudo tem como objetivo discutir e compreender o modo como as crianças realizam, processam e produzem cultura enquanto brincam nos intervalos de recreio escolar. Participaram da pesquisa crianças com idade de 6 a 11 anos, alunas de escolas da Rede Municipal de Curitiba. A elaboração de um referencial teórico e metodológico para o estudo oportunizou uma aproximação entre o sociólogo Florestan Fernandes (2004) e autores que compõem atualmente o campo da Sociologia da Infância (SARMENTO, 2004; CORSARO, 2009;). Esses referenciais cumpriram com o papel de evocar uma noção de infância como construção social e uma idéia de criança como ator social co-autora de sua socialização. A pesquisa encontrou nas ações lúdicas das crianças um campo de análise no qual foi possível situar os protagonismos das crianças em relação à constituição de suas práticas sociais. A observação participante, a entrevista e o documentário audiovisual foram os instrumentos utilizados. O documentário audiovisual não só auxiliou nos processos de coleta, separação, organização, seleção e tratamento dos dados, como também, caracterizou-se como um instrumento de devolutiva da pesquisa para a rede de ensino investigada, uma vez que foi distribuído gratuitamente como material didático para cerca de 600 escolas públicas de Curitiba e Região Metropolitana. As análises mostraram que, por meio de um processo sociodinâmico em que se interpenetram os fenômenos da assimilação, adaptação, invenção e transmissão de saberes, as crianças produzem cultura enquanto brincam, constituindo tradições.
     
    Abstract: This study aims at discussing and understanding how children bring about, process and produce culture when they are playing at the school playtime. The subjects of this research are 6 to 11 year-old, who are students at the municipal public school in the city of Curitiba. The elaboration of a theoretical background and methodological reference allowed the establishment of an association between the works of the sociologist Florestan Fernandes (2004) and the authors that currently are in the Sociology of Childhood field (SARMENTO, 2004; CORSARO, 2009). These references evoke a childhood notion of children as a social construction and the idea of the children as social actors who are the co-authors of their own socialization. The research has found that the ludic actions taken by kids may be an analysis field that places the protagonism of children in connection with the constitution of their social practices. In order to gather the data, the researcher used participant observations, interviews and a documentary film. It is important to mention that the documentary film was of great help in the process of collection, organization, selection and treatment of data. The film has also become a feedback instrument to the community in the form of a pedagogical material which was distributed to approximately 600 public schools in Curitiba and its surroundings. The present investigation has showed that children produce culture while playing. They build their values and traditions through a sociodynamic process in which the phenomena of assimilation, adaptation, invention and transmission are intertwined.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/25024
    Collections
    • Teses & Dissertações [8437]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV