• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Livro didático de matemática : perspectivas de sua criação pelos autores

    Thumbnail
    View/Open
    kARY.pdf (1.630Mb)
    Date
    2008
    Author
    Vorpagel, Kary Simone
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Matemática - Estudo e ensino
    Professores de matematica
    Livros didáticos - Matemática
    Dissertações - Educação
    Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: Esse trabalho tem como objetivo construir fontes que permitam investigar os procedimentos utilizados por autores, no planejamento de suas coleções de livros didáticos de matemática para as séries finais do ensino fundamental. Em depoimentos, os autores descreveram o modo de seleção dos conteúdos e como estes são distribuídos nas diversas séries, além de falar sobre a estrutura (organização das seções) das unidades didáticas dos seus livros. Os autores entrevistados foram escolhidos tendo como critério a aprovação de suas obras no PNLD 2008, a eles foi enviado um questionário via e-mail e, posteriormente, foram convidados para entrevistas presenciais. As entrevistas foram textualizadas de acordo com critérios do Grupo de História Oral e Educação Matemática (GHOEM), constituindo fontes que podem ampliar a compreensão dos investigadores sobre os procedimentos utilizados por autores de livros didáticos no planejamento de suas obras, além de servirem de material para futuras pesquisas.
     
    Abstract: This work serves the purpose of gathering sources in order to enable researches on the procedures employed by authors in planning their Mathematics student’s textbooks series for the ending grades of high school. In interviews, authors describe their method of selecting and ordering contents throughout the grades and lecture on the structure (section organization) of their books’ didactical units. Interviewees have been chosen on the criterion of their works’ approval by PNLD 2008. A questionnaire was first sent to them by e-mail, and later they were invited for oral interviews. Interviews have been textualized according to the criteria of Oral History and Mathematical Education Group (GHOEM), constituting sources capable of increasing the understanding of procedures employed by authors of student’s textbooks in planning their works and enriching the available data for future researches.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/24315
    Collections
    • Teses & Dissertações [6962]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV