• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    As normas legais do ensino médio e as tensões e promessas na relação trabalho e juventude

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - ANA CAROLINA DE MELO.pdf (1.699Mb)
    Date
    2019
    Author
    Melo, Ana Carolina de, 1989-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Educação e Estado
    Politica e educação
    Ensino médio
    Juventude - Educação
    Trabalho
    Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: Esta pesquisa consiste em uma reflexão teórica da relação juventude, educação e trabalho através da contextualização histórica, social e cultural do jovem e da sua inserção no mercado de trabalho e a sua relação com a educação (ÁRIES, 1981; ABRAMO, 1994; BIDERMAN e GUIMARÃES, 2004; BOURDIEU, 2008; CARRANO, 2010), o dilema do desemprego enfrentado pela juventude (HARVEY, 1998; POCHMAN, 2001) e como a conjuntura das políticas educacionais brasileira encontra este jovem na condição de estudante do Ensino Médio e trabalhador (BEISIEGEL, 2002; OLIVEIRA, 2002; FRIGOTTO e CIAVATTA, 2003; SPOSITO e GALVÃO, 2004), geralmente marcada por desigualdades sociais e econômicas entre outras diversas implicações que incidem diretamente sob a educação e o trabalho no Brasil. A presente pesquisa também apresenta um contexto histórico do Ensino Médio brasileiro (KUENZER, 1997; SOUZA, 2008), dando maior ênfase na atual reforma (DANTE, LIMA FILHO e SILVA, 2015; FERRETTI, 2018) e suas implicações no cotidiano do jovem estudante e trabalhador.
     
    Abstract: This research consists of a theoretical reflection of the relationship youth, education and work through the historical, social and cultural contextualization of young people and their insertion in the labor market and its relation with education (ÁRIES, 1981; ABRAMO, 1994; BIDERMAN e GUIMARÃES, 2004; BOURDIEU, 2008; CARRANO, 2010), the unemployment dilemma faced by youth (HARVEY, 1998; POCHMAN, 2001) and how the conjuncture of Brazilian educational policies finds this youth as a high school student and worker ( BEISIEGEL, 2002; OLIVEIRA, 2002; FRIGOTTO and CIAVATTA, 2003; SPOSITO and GALVÃO, 2004), usually marked by social and economic inequalities among other diverse implications that directly affect education and work in Brazil. This research also presents a historical context of Brazilian High School (KUENZER, 1997; SOUZA, 2008), giving greater emphasis to the current reform (DANTE, LIMA FILHO and SILVA, 2015; FERRETTI, 2018) and its implications in the daily life of young students and hardworking.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/73563
    Collections
    • Dissertações [844]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV