• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016001P0 Programa de Pós-Graduação em Educação
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    "História para Erês" : a literatura como fonte para o diálogo entre temas sensíveis e Educação Histórica

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - RAFAELLA BAPTISTA NUNES.pdf (2.171Mb)
    Date
    2021
    Author
    Nunes, Rafaella Baptista, 1990-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Historia - Estudo e ensino
    Educação histórica
    Literatura infantojuvenil
    Relações etnicas
    Religiosidade - Educação
    Educação
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: A presente pesquisa, inserida no campo de investigação da Educação Histórica, tem como objetivo investigar a literatura infanto-juvenil de temas da História Sensível como fonte para o Ensino de História. O objetivo principal desta investigação é entender em que medida o uso das fontes literárias, destacando a literatura infanto-juvenil de temas sensíveis, categoria na qual a História da África é inserida, pode proporcionar um trabalho metodológico de investigação das fontes e colaborar para a formação da consciência histórica. Para isso, ancorou-se nos referenciais teóricos da Educação Histórica, principalmente em Rüsen (1994, 2001, 2015 e 2016) e de temas sensíveis, com Benoit Falaize (2014). As discussões acerca da literatura foram ancoradas nos debates de Hunt (2010), Debus (2017), dialogando diretamente com a educação para as relações étnico-raciais sob a perspectiva de Gomes (2002) e Alberti (2013). A intenção dessa investigação é proporcionar uma reflexão de um ensino de História comprometido com uma educação emancipadora e antirracista.
     
    Abstract: This research, inserted in the field of investigation of Historical Education, aims to investigate the children's literature on themes of Sensitive History as a source for the Teaching of History. The main objective of this investigation is to understand to what extent the use of literary sources, highlighting children's literature on sensitive topics, a category in which the History of Africa is inserted, can provide a methodological work of investigating the sources and contribute to training of historical consciousness. For this, it was anchored in the theoretical references of Historical Education, mainly in Rüsen (1994, 2001, 2015 and 2016) and sensitive themes with Benoit Falaize (2014). Discussions about the literature were anchored in debates by Hunt (2010), Debus (2017), directly dialoguing with education for ethnic-racial relations from the perspective of Gomes (2002), Alberti (2013). The intention of this investigation is to provide a reflection on the teaching of History committed to an emancipatory and antiracist education.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/72367
    Collections
    • Dissertações [751]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV