• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016055P2 Programa de Pós-Graduação em Música
    • Teses
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016055P2 Programa de Pós-Graduação em Música
    • Teses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A sincronia no subjetivo : interação entre pianista e cantor na preparação e na performance das canções de Oswaldo de Souza

    Thumbnail
    View/Open
    R - T - CINTHIA RUIVO DA SILVA.pdf (62.25Mb)
    Date
    2021
    Author
    Ruivo, Cinthia, 1983-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Souza, Oswaldo Câmara de, 1904-1995
    Música de câmara
    Musica - Analise, apreciação
    Pianistas
    Música
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Tese Digital
    Abstract
    Resumo: Nesta pesquisa, investigamos os aspectos de sincronia em passagens em que fica evidente a liberdade de decisões interpretativas das canções de câmara do compositor Oswaldo de Souza (1904-1995). Em busca desta sincronia (duas abordagens que precisam se fundir em uma única interpretação), emergem considerações em torno dos aspectos objetivos e subjetivos do fazer musical. Partindo-se da notação musical, no processo de construção de uma versão consistente e coerente da obra, a utilização do gesto de execução como ferramenta no direcionamento do discurso musical (gesto musical) é de vital importância para o resultado final, mas, antes disso, representa o fator imprescindível para o estabelecimento da interação entre os intérpretes na música de câmara. Desta forma, a metodologia adotada para este trabalho divide-se em quatro etapas: 1) Análise musical visando: inserção das canções na categorização proposta pelo compositor (GALVÃO, 1988, p.104), que norteou a definição de pontos capitais para o bom estabelecimento da sincronia desejada; 2) Entrevistas com pianistas que tenham executado pelo menos alguma das canções em público em busca de tais pontos; 3) Entrevistas com os cantores que trabalharam com os pianistas participantes da pesquisa em busca dos mesmos pontos que novamente podem não coincidir com aqueles sinalizados nas duas etapas anteriores; 4) Através dos dados obtidos, determinamos as coincidências e divergências, considerando-se a possibilidade de contribuir na construção de futuras performances. Com base nos aspectos que denotam a alma brasileira (GALVÃO, 1988), os quais, por mais subjetivos que sejam, são sugeridos pela notação, podemos observar a influência e a percepção do material musical - e, implicitamente, do caráter da obra - pelos intérpretes e, consequentemente, exigindo maior atenção na busca pela sincronia.
     
    Abstract: In this research, we investigate the aspects of synchrony in passages in which the freedom of interpretative decisions of the composer Oswaldo de Souza's chamber songs (1904-1995) is evident. In search of this synchrony (two approaches that need to merge in to a single interpretation), considerations emerge around the objective and subjective aspects of making music. Starting from musical notation, in the process of building a consistent and coherent version of the work, the use of the performance gesture as a tool in directing the musical discourse (musical gesture) is of vital importance for the final result, but, before that, it represents the essential factor for the establishment of the interaction between the interpreters in chamber music. Thus, the methodology adopted for this work is divided into four steps: 1) Musical analysis aiming: songs' insertion in the categorization proposed by the composer (GALVAO, 1988, p.104) that guided the definition of capital points for the good establishment of the desired synchrony; 2) Interviews with pianists who have performed at least one of the songs in public in search of such points; 3) Interviews with the singers who worked with the pianists participating in the research in search of the same points that again may not coincide with those indicated in the previous two steps; 4) Through the data obtained, we determine the coincidences and divergences, considering the possibility of contributing for the construction of future performances. Based on the aspects that denote the Brazilian soul (GALVAO, 1988) which, however, the most subjective they may be, they are suggested by the notation, so that we can observe the musical material's influence and perception - and, implicitly, the character of the work - by the interpreters and consequently, demanding greater attention in the search for synchrony.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/72316
    Collections
    • Teses [33]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV