• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A intrínseca relação entre poesia e pintura em Songs of innocence and of experience, de William Blake

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - REGINA MARCIA DE SOUZA.pdf (8.989Mb)
    Date
    2020
    Author
    Souza, Regina Márcia de, 1987-
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Blake, William, 1757-1827 - Crítica e interpretação
    Poesia inglesa
    Arte e literatura
    Letras
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: A presente pesquisa tem por objetivo explorar a ideia de complementaridade e unidade entre texto e imagem nos illuminated books (livros iluminados) de William Blake - mais especificamente em Songs of Innocence and of Experience (1794) -, reforçando a imagem de Blake como pintor e dando continuidade ao debate levantado por críticos importantes nos estudos blakianos, como Erdamn, Eaves, Ward, Essick, Calado, Cardoso, Tavares, entre outros. Para isso, inicialmente será proposto um percurso pela trajetória artística de Blake, com foco em sua relação com a Royal Academy e seu desenvolvimento como pintor e poeta. Em seguida, abordaremos a relação poesia-pintura nos livros iluminados, discutindo as razões pelas quais sua obra foi segregada e como os poemas ocuparam um lugar de soberania em relação às gravuras/pinturas que os acompanham. Ainda, observando a atual facilidade de acesso aos facsímiles dos illuminated books, será apresentada uma discussão sobre os poemas iluminados mais expressivos de Songs of Innocence and of Experience sob um olhar de unidade, isto é, buscando interpretações que unam as duas linguagens (pintura e poesia) utilizadas pelo artista. Dessa maneira, serão observados não apenas os versos, mas as imagens das placas que compõem a obra, com a intenção de ampliar e enriquecer o debate nos Estudos Literários brasileiros acerca dos illuminated books de William Blake. Palavras-chave: William Blake. Songs of Innocence and of Experience. Pintura e Poesia. Poesia inglesa. Literatura e Artes visuais.
     
    Abstract: This research aims to explore the idea of unity between text and image in William Blake's illuminated books, more specifically in Songs of Innocence and of Experience (1794), reinforcing Blake's image as a painter and also continuing the debate raised by important critics in Blakian studies, such as Erdamn, Eaves, Ward, Essick, Calado, Cardoso, Tavares, among others. To this end, it will initially be proposed a journey through Blake's artistic trajectory, focusing on his relationship with the Royal Academy and his development as a painter and poet. Then, we will approach the relation between painting and poetry in the illuminated books, discussing the reasons why his work was segregated and how the poems occupied a place of sovereignty in relation to the engravings/paintings which accompany them. Still, noting the current ease of access to the illuminated books facsimiles, a discussion on the most expressive illuminated poems of Songs of Innocence and of Experience will be presented under a look of unity, that is, seeking interpretations that unite the two languages (poetry and painting) used by the artist. In this way, it will be observed not only the verses, but the images of the plates that make up the work, with the intention of expanding and enriching the debate in Brazilian Literary Studies about William Blake's illuminated books. Keywords: William Blake. Songs of Innocence and of Experience. Painting and Poetry. English Poetry. Literature and Visual Arts.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/69160
    Collections
    • Dissertações [287]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV