• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A questão da voz narrativa em Neverwhere : do romance aos quadrinhos

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - TIAGO CANTUARIO DA SILVEIRA.pdf (13.18Mb)
    Date
    2020
    Author
    Silveira, Tiago Cantuario da
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Literatura inglesa
    Narrativa
    Historias em quadrinhos
    Letras
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: As adaptações estão presentes em diversas esferas da contemporaneidade, não apenas nas relações entre o eixo literatura-cinema, mas também em outras mídias como o teatro, a televisão, a internet e os quadrinhos. Ao propor um estudo entre as obras Neverwhere (1996) de Neil Gaiman, romance, e Neil Gaiman's Neverwhere (2005), história em quadrinhos realizada principalmente por Mike Carey e Glenn Fabry, buscase perceber como a voz narrativa se ressignifica por meio da transposição em diferentes mídias. A partir das concepções e estudos sobre intermidialidade e voz narrativa, procurase perceber o processo de adaptação, em específico na produção de vozes narrativas, não como uma tentativa de transposição fiel para outras mídias, mas como um processo independente com a sua própria força comunicativa. Desta maneira, cada adaptação possibilita modos de interação e construção diferentes, o que enriquece as manifestações artísticas. Palavras-chave: Intermidialidade. Adaptação. Voz narrativa. Palimpsesto. Neil Gaiman.
     
    Abstract: Adaptations are present in several spheres of contemporary times, not only in the relation between literature and cinema but also in other media such as theater, television, the internet and comics. By proposing a study among Neil Gaiman's works Neverwhere (1996), novel, and Neil Gaiman's Neverwhere (2005), comic-book story accomplished mainly by Mike Carey and Glenn Fabry, it is sought to perceive how the narrative voice is resignified through the transposition in various media. From the conceptions of intermediality and narrative voice, the aim of the present work is to understand, mainly through the creation of narrative voices, the adaptation not as a process that attempts to transpose faithfully into other media, but as a process that values each media's communicative force. In this way, each adaptation enables different artistic texts and modes of interaction which enriches artistic manifestations. Keywords: Intermediality. Adaptation. Narrative voice. Palimpsest. Neil Gaiman.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/68784
    Collections
    • Dissertações [229]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV