• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016016P7 Programa de Pós-Graduação em Letras
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    L’Enseignement de la prononcioation du système vocalique français à un public lusophone brésilien : une approche verbo-tonale

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - JULES JACQUES TEMIME.pdf (6.815Mb)
    Date
    2018
    Author
    Temime, Jules Jacques
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Lingua francesa - Compêndios para estrangeiros
    Letras
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação Digital
    Abstract
    Resumo: Este trabalho de pesquisa-ação na didática do ensino da pronúncia em contexto lusófono se inspira nas diferentes metodologias que têm percorrido as práticas da fonética corretiva há vários séculos. O principal objetivo deste é ensinar para estudantes brasileiros a pronúncia do sistema vocálico francês, destacando uma abordagem verbo-tonal. A dissertação trata, num primeiro momento, do lugar da fonética corretiva nas práticas de ensino, dos principais métodos de correção utilizados hoje, e dos principais contrastes vocálicos entre o português brasileiro e o francês de referência. Na sequência da análise destes aspectos teóricos, o trabalho se concentra na realização de um teste diagnóstico de fonética apresentado aos alunos antes do início da formação, e na construção de aulas de correção fonética, analisando os diferentes exercícios e atividades desenvolvidas e as abordagens pedagógicas associadas. A dissertação termina com uma auto-avaliação e as reações dos alunos em relação a esse curso de extensão realizado em maio/junho de 2018. Palavras-chaves : francês língua estrangeira ; fonética corretiva ; método verbo-tonal ; sistema vocálico ; português brasileiro ; francês.
     
    Abstract: This action-research work in the field of the pronunciation teaching didactics in a Portuguese-speaking context is inspired by the different theoretical currents that have traversed corrective phonetics practices for several centuries. Its main objective is to teach a Brazilian audience the pronunciation of the French vocal system by highlighting a verbo-tonal approach. The thesis discusses first and foremost the place of corrective phonetics in teaching practices, the main correction methods used today and the main vocal contrasts between Brazilian Portuguese and standard French. Following the analysis of these theoretical aspects, the work focuses on the realization of a diagnostic phonetic test submitted to the learners before the beginning of the training and the construction of phonetic correction sequences by analyzing the different exercise / activity supports used and the associated pedagogical approaches. The thesis ends with a self-assessment and learners' feedback on this extension course implemented in May / June of 2018. Keywords : French as a foreign language ; corrective phonetics ; verbo-tonal method ; vocal system ; Brazilian Portuguese ; French.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/58833
    Collections
    • Dissertações [317]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV