• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016068P7 Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática
    • Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • 40001016068P7 Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática
    • Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Tecnologias na educação matemática : tendências da pesquisa acadêmica na região sul do Brasil

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - RODRIGO CESAR COBELLACHE.pdf (997.9Kb)
    Date
    2017
    Author
    Cobellache, Rodrigo Cesar
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Matemática
    Matemática - Estudo e ensino
    Pesquisa educacional
    Professores de matematica
    Teses
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: O objetivo desta dissertação é apresentar o estado da arte da produção acadêmica de Programas de Pós-graduação de Instituições de Ensino Superior da região Sul do Brasil da área de Educação Matemática articulada com linhas de pesquisa em tecnologia educacional. Para tal foram analisadas sessenta e uma obras, entre teses e dissertações de mestrado acadêmico e profissional, publicadas entre 2012 e 2016. Incluem-se discussões sobre as dissertações defendidas no Programa de Pós- Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da Universidade Federal do Paraná (PPGECM - UFPR). Para a realização da pesquisa foram utilizados procedimentos metodológicos relativos a investigações do tipo estado da arte e foi feito um estudo teórico sobre filosofia da tecnologia. Os resultados evidenciaram temas, objetivos, sujeitos e métodos de pesquisa que criaram um panorama representativo das tendências de pesquisa na área de tecnologia educacional e Educação Matemática; tal panorama oferece possibilidades de discussão sobre os rumos que essas pesquisas têm seguido na região Sul do Brasil. PALAVRAS-CHAVE: Educação Matemática. Estado da arte. Estado do conhecimento. Filosofia da tecnologia. Tecnologia educacional.
     
    Abstract: The purpose of this dissertation is to present the state of art of the academic production of the Postgraduate Programs of Higher Education Institutions of the southern region of Brazil related to the theme of educational technologies in the area of Mathematics Education. This thesis analyzed sixty-one works, including doctoral dissertations and academic and professional master's essays, which were published between 2012 and 2016. Discussions were included regarding dissertations defended in the Graduate Program of Science Education and Mathematics of the Federal University of Paraná (PPGECM-UFPR). For the accomplishment of this study, methodological procedures related to investigations of the state of art were used, and likewise a theoretical study on the philosophy of technology. The results presented themes, objectives, subjects and methods that created a representative panorama of the research trends in the area of educational technology and Mathematics Education; this panorama offers possibilities for discussion regarding directions that these researches have followed in the southern region of Brazil. KEY WORDS: Mathematics Education. State of the art. State of knowledge. Philosophy of technology. Educational technology.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/47154
    Collections
    • Dissertações [168]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV