• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Processos experimentais de formação : entre educação, ciências e vídeos

    Thumbnail
    View/Open
    R - D - MURILLO PEREIRA AZEVEDO.pdf (1.927Mb)
    Date
    2014
    Author
    Azevedo, Murillo Pereira
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Dissertações
    Teses
    Matemática
    Ciências (Secundário)
    Ciência - Metodologia
    Gravações de video - Produção e direção
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: Esta dissertação aborda a formação e modos ativos de produzi-la. Formação entendida como um processo amplo de constituição das subjetividades, atravessando e extrapolando os espaços e tempos escolares. Formação como um processo vital de construção de si, no embate com as forças do social. Entendendo a formação desse modo, esta pesquisa se propõe a criar e investigar um processo experimental de formação. Para isso, produz uma situação investigativa, com alunos do ensino médio - de uma escola pública situada na cidade de Curitiba -, convidados a se tornarem atores, roteiristas e diretores, na produção de um vídeo sobre conteúdos programáticos do ensino de Ciências. Inspira-se na noção de experiência de Jorge Larrosa e sua contribuição para se pensar a formação como um processo experimental, como um devir plural e criativo, no qual a criação tem um papel relevante. O vídeo, mais do que um mero recurso didático para motivar alunos, é tratado aqui como disparador de um processo experimental de formação, de pesquisa e criação, abrindo outras possibilidades educativas. Paralelamente ao vídeo, seu making of ganha especial destaque, tornando-se objeto de análise. Todo o processo de aprendizagem e produção é tematizado e analisado, inclusive através do depoimento posterior dos envolvidos, buscando acompanhar como são afetados pelo processo. Palavras-chave: formação, experiência, educação, vídeo, educação em ciências.
     
    Abstract: This research addresses the formation and active modes of producing it. Training understood as a broad process of constitution of subjectivities, and extrapolating across spaces and school times. Training as a vital process of building itself in the clash with the forces of social. Understanding the formation thereby, this research aims to investigate and create an experimental training process. To do so, produces an investigative situation, with high school students - a public school located in the city of Curitiba - invited to become actors, writers and directors, in producing a video about the syllabus of science teaching. It draws on the notion of experience Jorge Larrosa and its contribution to thinking about training as an experimental process, as a becoming plural and creative, in which the creation has a relevant role. The video, more than just a teaching tool to motivate students, is treated here as a trigger of an experimental process of training, research and creation, opening up new educational possibilities. Alongside the video, its making of special mention wins, becoming the object of analysis. The whole process of learning and production is discussed and analyzed, including by subsequent testimony of those involved, aiming to follow as they are affected by the process. Keywords: training, experience, education, video, science education.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/36795
    Collections
    • Teses & Dissertações [8580]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV