• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    As técnicas holística e analítica na avaliação da expressão escrita

    Thumbnail
    View/Open
    D - LINDSTRON, JACQUELINE ANDREUCCI.pdf (2.717Mb)
    Date
    1997
    Author
    Lindstron, Jacqueline Andreucci
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Escrita
    Escrita - Evolução
    Redação
    Dissertações - Letras
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Dissertação
    Abstract
    Resumo: O objetivo desta pesquisa foi analisar os resultados da avaliação da expressão escrita pelo emprego de duas técnicas distintas de correção: a holística e a analítica. Suspeitando que urna das causas mais prováveis das distorções na avaliação era a ausência ou inadequação dos critérios para a atribuição das notas, vinte redações foram corrigidas por dez professores que, num primeiro momento, aplicaram a técnica holística e, posteriormente, a analítica. Com isto foi possível observar a variabilidade dos escores em cada técnica. Os resultados mostraram que há uma diferença significativa entre as notas atribuídas, quer comparando as notas de um mesmo professor face a uma e outra técnica, quer comparando os dez professores em cada uma das técnicas. Pudemos perceber que há correlação entre os escores das duas técnicas, interação dos fatores técnica utilizada, professor e redação em sua ação sobre a variável dependente (notas) e flutuações na avaliação de redações, independentemente da técnica de correção utilizada. Estes fatos nos levam a repensar o sistema de avaliação da escrita, na busca de alternativas que minimizem os efeitos da subjetividade do professor no processo.
     
    Abstract: The aim of this research was to analyze the results of two techniques for assessing writing: holistic and analytical. As we suspected that the most probable cause of distortion in the scoring process was the absence or inadequacy of scoring criteria, twenty compositions in English written by Brazilian university students were submitted to the judgement of ten teachers. The teachers were to score the compositions using first the "holistic technique"and then the "analytical technique". The results of these scorings were analyzed and it was found that there was significant disagreement among the variables. One teacher scoring the same set of compositions twice, but using different techniques, gave significantly different grades, and different teachers scoring the same set of compositions twice also presented significantly different scores.The study showed that there were correlations, interaction of the factors upon the dependent variable and fluctuations in the scoring of compositions regardless of the scoring technique used. These results suggest that we need to look closely at the way writing is assessed, and that we need to find ways of reducing the effects of subjectivity in the scoring process.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/24398
    Collections
    • Teses & Dissertações [5791]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV