Politics and metaphysics in three novels of Philip K. Dick
Resumo
Abstract: The science-fiction novels of Philip K. Dick (1928-1982) are characterized by a structural dichotomy in which a single narrative context gives rise to both political criticism and metaphysical speculation. In Dick's novels the narrated events are doubly functional, working as politico-economic metaphors on one narrative level, and, on another semantic dimension, as metaphors for ontological problems. Dick's technique of a doublelayered narrative structure is surveyed in this thesis in the context of his novels Martian time-slip (1964), The three stigmata of Palmer Eldritch (1965) and Ubik (1969), which are representative of an evolution in Dick's work away from sciencefictional orthodoxy and toward growing generic unconformity. Philip K. Dick's work is best understood in connection with the science fiction genre; therefore, we situate his writing in the contexture of this literary form and give an account of some of the main questions connected with criticism of science fiction. Next, we deal with the development of Dick's fiction from 1952, when he started writing science fiction, to 1981-82, when his last three novels were published. Lastly, the critical literature on Philip K. Dick is surveyed, which is done in the context of seven representative appreciations of Dick's writing. The novels themselves are discussed separately, and the resulting three readings are confronted and compared in a concluding chapter. Here, we aim at attaining an overall view of how Dick performs his combination of social criticism and metaphysical investigation, existential anguish and economic satire, as a method of representation of the complex contingencies of the human situation. Resumo : Os romances de ficção científica de Philip K. Dick (1928-1982) caracterizam-se por uma dicotomia estrutural em que um único contexto narrativo dá origem tanto a uma crítica política como a especulações de natureza metafísica. Nos romances de Dick os acontecimentos narrados são duplamente funcionais, servindo em um plano narrativo como metáforas político-econômicas e, em uma
dimensão semântica adicional, como metáforas para problemas ontológicos. A narrativa duplamente estruturada característica da obra de Dick é analisada na tese no contexto de seus romances Martian time-slip (1964), The three stigmata of Palmer Eldritch (1965) e Ubik (1969), os quais são representativos de uma crescente heterodoxia genérica na ficção de Dick. A obra de Philip K. Dick deve ser compreendida em conecção com a ficção científica; por esta razão, nós situamos seus romances no contexto deste gênero literário e discutimos algumas das principais questões relacionadas com a crítica de ficçãocientífica. Em seguida, descrevemos o desenvolvimento da ficção de Dick de 1952, quando ele começou a escrever ficção científica, até 1981-82, quando foram publicados seus três últimos romances.Finalmente, examinamos a literatura crítica sobre Philip K. Dick, o que é feito no contexto de sete apreciações representativas sobre a sua obra. Os romances propriamente ditos são discutidos separadamente, e as três leituras resultantes são comparadas e confrontadas em um capítulo final. Neste, nós procuramos obter uma visão geral de como Dick realiza sua combinação de crítica social e investigação metafísica, angústia existencial e sátira econômica, como um método de representação das condições complexas da experiência humana.
Collections
- Teses & Dissertações [9157]