• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    •   DSpace Home
    • BIBLIOTECA DIGITAL: Teses & Dissertações
    • Teses & Dissertações
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A interpretação da piada na perspectiva da teoria da relevância

    Thumbnail
    View/Open
    Tese final.pdf (1.990Mb)
    Date
    2009
    Author
    Santos, Sebastião Lourenço dos
    Metadata
    Show full item record
    Subject
    Teses - Letras
    Humorismo
    Literatura brasileira - Anedotas, satiras, etc
    Letras
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Tese
    Abstract
    Resumo: O objetivo deste trabalho é discutir a interpretação da piada pela perspectiva da Teoria da Relevância, de Sperber & Wilson (1986/95). As principais teorias linguísticas do humor (RASKIN, 1985, ATTARDO, 1994) associam a interpretação da piada à percepção de uma incongruência¸ dissonância cognitiva responsável pelo efeito humorístico (YUS RAMOS, 1995-96). Para a elaboração da pesquisa omamos por base a hipótese de que para que o ouvinte interprete a piada ele tem que, fazendo uso de inferências semânticas e pragmáticas, resolver a incongruência intencionalmente comunicada pelo narrador. Na piada, a narração está arquitetada de forma que a evolução da história desperte um interesse no ouvinte, que busca um equilíbrio entre os efeitos contextuais e o esforço de processamento que a piada exige. Nesse processo, entra em jogo – além do conhecimento de mundo, que abrange crenças, valores e convenções sociais – o sistema dedutivoinferencial que demanda complexos processos cognitivos do ouvinte. A atribuição de sentido e de significado à piada está baseada na busca da relevância, efeito psicológico intrínseco ao ser humano e, até certo ponto, previsível pelo narrador da piada. A metodologia constitui a análise de um repertório variado de piadas retiradas de livros, teses, dissertações e revistas humorísticas.
     
    Abstract: This dissertation attempts at discussing the interpretation of the anecdotes by means of the Relevance Theory, by Sperber & Wilson (1986/95). The main linguistic theories of humor (RASKIN, 1985, ATTARDO, 1994) associate the interpretation of the anecdote with the perception of an incongruity, a cognitive dissonance responsible for the humorous effect (YUS RAMOS, 1995 – 96). The hypothesis of this issertation is that for the listener to interpret the anecdote he or she has to resolve the incongruity intentionally communicated by the narrator, using semantic and pragmatic inferences. In an anecdote, the narration is contrived in a way that the storyline will spur interest in the listener, who seeks a balance between the contextual effects and the processing effort required by the anecdote. This process involves - in addition to the listener’s knowledge of the world, beliefs, values and social conventions - the deductive-inferential system that requires complex cognitive processes of the listener. The attribution of sense and meaning to the anecdote is based on the pursuit of optimal relevance, a psychological effect intrinsic to humans and to some extent, predictable by the narrator of the anecdote. The methodology is the analysis of a varied epertoire of anecdotes taken from books, dissertations and humor magazines.
     
    URI
    https://hdl.handle.net/1884/23417
    Collections
    • Teses & Dissertações [5791]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV